Het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) helpt overheden en bedrijven om criminaliteit te voorkomen en Nederland veiliger te maken. Dat doet het CCV met een efficiënte dienstverlening en effectieve  bedrijfsvoering, blijkt uit de vijfjaarlijkse evaluatie. De afnemers zien het CCV bovendien als een waardevolle schakel tussen beleid en uitvoering. De onderzoekers zagen ook verbeterpunten. Het CCV kan onder meer het volledige aanbod beter over de bühne brengen. Ook zijn scherpere strategische keuzes waarschijnlijk nodig als het budget niet wordt verhoogd.

Lees het volledige rapportInfographic

Het CCV krijgt jaarlijks een basissubsidie van het ministerie van Justitie en Veiligheid. Om de 5 jaar wordt geëvalueerd of het centrum die goed gebruikt. SEO Economisch Onderzoek voerde de evaluatie uit, in opdracht van het WODC. Het betreft de jaren 2019-2024. Er was eerder een evaluatie over de periode 2013-2019. De aanbevelingen die toen zijn gedaan, zijn in deze evaluatie ook bekeken: zijn er verbeteringen aangebracht?

Expertisecentrum

Het CCV werd in 2004 opgericht door publieke en private partijen en is gevestigd in Utrecht. Het   expertisecentrum heeft vijf hoofdthema’s: cyberveiligheid, georganiseerde criminaliteit en ondermijning, veilige woon- en leefomgeving, veiligheid en zorg en veilig ondernemen. Daaraan werken ongeveer 110 CCV’ers. Samen met andere veiligheidsprofessionals, overheden, bedrijven en maatschappelijke organisaties.

Beeld: © Rijksoverheid

Tevreden afnemers

De afnemers van de producten en diensten van het CCV zijn in hoge mate tevreden over de kwaliteit van de dienstverlening. Volgens hen speelt het CCV een unieke rol op het gebied van criminaliteit en veiligheid door de publiek-private samenwerking en het vertalen van beleid naar de uitvoering ervan. Het CCV biedt uitvoerders in de praktijk effectieve interventies en instrumenten aan. Daarmee levert het CCV een bijdrage aan criminaliteitspreventie op lokaal niveau.

Aandachtspunt is dat de afnemers niet altijd weten wat het CCV allemaal te bieden heeft aan producten en diensten, hoewel die wel voor hen interessant zouden kunnen zijn. De onderzoekers adviseren het CCV om te investeren in het beter zichtbaar maken hiervan. Bijvoorbeeld via de website, die goed wordt bezocht.

Doeltreffendheid en doelmatigheid

Het wordt voor het CCV wel steeds belangrijker om keuzes te maken. In de onderzochte periode heeft het CCV zijn taken met relatief minder reële middelen moeten uitvoeren. Want de subsidie bleef gelijk terwijl loonkosten en inflatie stegen. Het CCV heeft desondanks tussen 2019 en 2024 een vergelijkbaar aanbod kunnen bieden met hetzelfde resultaat.

De dalende inkomsten werden onder meer opgevangen met projectsubsidies. Die bieden flexibiliteit, maar geven ook onzekerheid. Het CCV zal daarom scherpere strategische keuzes moeten maken in zijn aanbod, in samenspraak met de opdrachtgevers, zeggen de onderzoekers.

Opvolging eerdere aanbevelingen

Het CCV heeft aanbevelingen uit eerdere evaluaties gedeeltelijk opgevolgd. Het CCV is de twee verschillende doelgroepen – ondernemers en (semi)overheden – meer specifiek gaan bedienen vanuit de verschillende behoeften van deze doelgroepen. Gebruikers zijn hier tevreden over. Bij een tweede aanbeveling, om resultaten van het CCV beter te monitoren en te evalueren, zien de onderzoekers verbeterpunten. Het is van belang dit goed te doen, zodat het centrum beter onderbouwde keuzes kan maken over het voortzetten of stoppen van bepaalde dienstverlening.

De derde aanbeveling ging over de samenwerking tussen het ministerie van Justitie en Veiligheid en het CCV. Die is goed, maar JenV vindt dat het CCV zijn signalerende en innoverende rol te weinig invult. Het CCV ziet voor zichzelf met name een taak in het ondersteunen van het toepassen van beleid. De nieuwe strategische visie van het CCV biedt volgens de onderzoekers kansen om de vraag van JenV en de rol van het CCV meer bij elkaar te brengen.